به گزارش معاونت پژوهش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی نشست پژوهشی بررسی «شاخصه های فکری و رفتاری سلفیه با تاکید بر جریان های شمال آفریقا» با حضور دکتر هاشم کوناتی از اساتید اهل سنت مالکی مذهب جامعه المصطفی و اهل ساحل عاج در مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی یکشنبه 18 اردیبهشت ماه برگزار شد.

دکتر کوناتی با تاکید بر اینکه سلفیه در هر کشور، متناسب با شرایط آن کشور و در قالب جریان اکثری موجود رفتار می کند، شناخت سلفیه را یکی از ضرورت های اساسی دوره حاضر دانست.

وی افزود: سلفیه هرگز خود را به این نام معرفی نمی کند بلکه در هر کشور، خود را عضوی از مذهب غالب آن کشور معرفی می کند اما اندک اندک به رواج اندیشه های خود می پردازد.

دکتر کوناتی به ده شاخصه اصلی برای شناخت سلفیه اشاره و عنوان کرد: 
۱.) برداشتی خاص از توحید و شرک
۲.) توسعه معنای عبادت ( تساوی اطاعت و عبادت)
۳.) تحمیل عقیده و تندخویی
۴.) ظاهر بینی در تفسیر نصوص و عدم پذیرش تاویل
۵.) نفی کاربرد عقل برهانی
۶.) مقابله با علم (مانند برداشت ناصحیح از نبوی: لاعدوی ولاطیره)
۷.) مقابله با سیره زیارت(لا تشدوا الرحال)
۸.) نفی تقلید و طرح دیدگاه تبعیت
۹.) روحیه جهادگری
۱۰) انحصار واژه اهل سنت به خویش

وی متذکر شد: هر چند ممکن است بعضی از این ویژگی ها در سایر گروه ها نیز وجود داشته باشد ولی وجود تعداد بالایی از این شاخصه ها در یک فرد باعث میشود که ما به راحتی او را یک فرد سلفی بدانیم.

دکتر کوناتی در ادامه جلسه به سوالات دانش پژوهان مرکز پاسخ دادند.

این استاد اهل سنت آفریقایی با تاکید بر اهمیت ترویج رویکرد های مداراتی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف، تندروی شیعیان را یکی از عوامل اصلی ضربه دیدن مذهب تشیع دانست.

از منظر وی یکی از عوامل اصلی در عدم گسترش مکتب تشیع، مقابله با ترویج کلمات و بیانات اهل بیت در جهان اسلام است و برای گسترش مذهب تشیع، سه توصیه اساسی ارائه کردند؛ اولا سعی کنید مسلط بر قران باشید و مباحث خود را منطبق بر قرآن مطرح کنید چون بین همه مذاهب اسلامی مشترک است، ثانیا تسلط به احادیث رسول الله چه در منابع سنی و چه منابع شیعی داشته باشید، ثالثا محاسن کلمات اهل بیت را بیان کنید مثلا بعضی روایات اهل بیت که در ان معجزاتی بیان شده است، کمک می کند تا عموم مردم را به سمت مکتب خود جلب کنید چون این گونه مسائل، جذابیت فراوانی دارد.

 

تعداد بازدید :394
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است.