معاونت پژوهش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار می کند.

 

گفتگوی علمی

توهم کفر انگاری استغاثه (دعای غیرالله)

 

حجت الاسلام مهدوی

حجت الاسلام حدادزاده

 

استاد ناظر: حجت الاسلام و المسلمین توحیدی

 

 پنج شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

 

 ساعت: ۹:۳۰

 

لینک مجازی:

https://mazaheb.lms2.hozehkh.com/ws/nep90u4pcvr

 

به گزارش معاونت پژوهش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی،جدیدترین جلسه گفتگوی علمی این مرکز با عنوان «توهم کفر انگاری استغاثه» برگزار گردید. این سلسله جلسات به منظور افزایش مهارت های علمی و عملی دانش پژوهان این موسسه در فن مناظره برگزار می گردد. این جلسه با حضور استاد حجت الاسلام و المسلمین توحیدی به عنوان استاد ناظر تشکیل گردید و هم چنین دو تن از اساتید این مرکز به مناظره پرداختند.

در ابتدای جلسه استاد حجت الاسلام مهدوی، به عنوان نماینده شیعه به پرسش از وهابیت در مورد موضوع استغاثه پرداختند و از طرف مقابل درخواست کردند تا معنای استغاثه را از کتب خود تشریح نمایند. ایشان در ادامه مباحث خود نیز با اشاره به قیود مختلفی که وهابیت در تعریف استغاثه دارند، مدعیات این فرقه را نقد و بررسی نمودند.

در ادامه استاد حدادزاده که از منظر وهابیت به بحث می پرداختند، با طرح اشکالات اساسی که وهابیت به شیعیان در مساله استغاثه دارند، از طریق آیات به رد مساله استغاثه و اثبات شرک بودن آن پرداختند. ایشان با پررنگ نمودن آیات قرآن و نیز اشاره به برخی روایات، سعی در نشان دادن تعارض بین توحید و ندای غیر الله داشتند.

در انتهای این جلسه،استاد حجت الاسلام و المسلمین توحیدی با تایید برگزاری چنین جلساتی، مناظره را یک مهارت دانستند که با وجود داشتن یک سری اصول کلی، بیشتر  بر اساس تمرین میتوان در آن پیشرفت کرد. در ادامه ایشان به بیان اشکالات طرفین بحث پرداختند و در مرحله بعدی نکات اساسی در پاسخ به وهابیت را بیان کردند. حضرت استاد با بیان این نکته که وهابیت اساسا در فهم معنای استغاثه و ندای غیر الله دچار اشتباه شده اند، با قرائت آیات مختلف قرآن کریم، تاکید داشتند که قرآن کریم، ندای غیر الله را در صورتی که به صورت استقلالی باشد مذمّت می کند اما در صورتی که ندا دهنده چنین اعتقادی نداشته باشد، صدا زدن غیر الله ایرادی ندارد

___________________________

گزارش تصویری
___________________________

   

  

 

تعداد بازدید :722
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است.