حجت‌الاسلام علوی معاونت آموزش مرکز حوزه علمیه خراسان

در ابتدا جلسه، جناب حجه الاسلام و المسلمین افضل آبادی با اشاره به همکاری کار آمد و گره گشایی تیم معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، تشکر وافر خود از این معاونت را ابراز داشتند. 
در ادامه معاونت آموزش مرکز تخصصی، حجه الاسلام حدادزاده به تشریح فعالیت های آموزش این مرکز در سال تحصیلی 99-1400 پرداخت. وی محورهای فعالیت معاونت آموزش مرکز تخصصی را در 4 حوزه ذیل مطرح نمود:

1. پیگیری برگزاری کلاس ها به صورت مجازی در ایام منع تردد و نظارت بر حفظ
کیفیت علمی و آموزشی کلاس ها

2. تهیه فرم های عملکرد دانش پژوهان به صورت سه ماهه ارسال  به دانش پژوهان پیگیری فرد    
به فرد به منظور رفع نقصان های آموزشی و پژوهشی؛
3. تشکیل کارگروه های جریان شناسی سلفیه، مبانی کلامی امامیه و مبانی فکری سلفیه به منظور 
تالیف درسنامه، ارتقاء سطح آموزشی و اجراء طرح آموزشِ پژوهش محور؛
4. برگزاری دوره های کلام اسلامی و پاسخگویی به شبهات  در مدارس علمیه.


حجت‌الاسلام افضل‌آبادی (مدیریت محترم مرکز) و حجت‌الاسلام حدادزاده (معاونت آموزشی سطح 3 مرکز)

معاونت آموزش مرکز تخصصی در پایان صحبت های خویش خاطر نشان کرد موسسه مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، امکان پشتیبانی علمی جهت برگزاری دوره های ذیل را دارد: 
1. اجرای دوره های کوتاه مدت:

1. در مدارس آموزش و پرورش، ویژه معلمین و دبیران؛
2. پاسخ گوئی به شبهات در مدارس حوزه علمیه سطح 1 و 2 و 3؛
3. کلام شیعی و پاسخ به شبهات برای ائمه جماعات به خصوص
حاشیه شهر مشهد مقدس.
2. دوره های کوتاه مدت ( 20 ماهه) رشته برای اساتید کلام و طلاب درس خارج؛
3. اجرای دوره فشرده: 1. در جامعه المصطفی؛
                             2. در حوزه خواهران.
4. طرح ساماندهی اساتید:

1. ارتقای سطح علمی اساتید کلام؛

2. رتبه بندی اساتید کلام به صورت مستمر؛
3. اعطای مجوز تدریس و تجدید مجوزات اساتید کلام سطح 1 و 2 و 3؛
4. مدرسه تربیت مدرس کلام.
5. راه اندازی سامانه پاسخ گویی به شبهات کلامی؛
6. طراحی درس نامه پاسخ به شبهات کلامی برای سطح 1؛
7. برگزاری المپیاد علمی و پژوهشی مباحث کلامی؛
8. برگزاری دوره ها به صورت مجازی برای مبلغین دفتر تبلیغات و طرح هجرت و سفیران.
در ادامه طرح تفصیلی هر کدام از دوره های فوق را تقدیم معاونت محترم آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان جناب حجه الاسلام و المسلمین علوی آزیز نمود.
حجت الاسلام حدادزاده در پایان چند درخواست را از مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان مطرح نمود. نسبت به برخی از این درخواست ها مرکز مدیریت اعلام مساعدت نمود و نسبت به برخی دیگر، مرکز مدیریت و مرکز تخصصی بنا را بر تقریر تفاهم نامه میان این دو مرکز قرار دادند.
این درخواست ها عبارتست از:

1. نمرات شفاهی اخذ شده دروس فقه و اصول در آزمون ورودی مرکز تخصصی، به عنوان نمره شفاهی پایه 6 جهت ثبت از جانب مرکز مدیریت مورد پذیرش قرار گیرد.
2. باتوجه به اینکه برنامه ریزی مرکز تخصصی برای اجرای دروس به صورت پژوهش محور است و لذا اخذ امتحان و ثبت نمرات نیازمند به زمان بیشتری از حد معمول می باشد، مرکز مدیریت سایت را برای ثبت نمرات مرکز تخصصی باز بگذارند.
3. به منظور اعطای مجوز تدریس کلام در سطوح 1 و 2 و 3 از جانب مرکز تخصصی، مرکز مدیریت اعطای مجوز نماید.
4. ثبت سابقه تدریس برای اعضا کارگروه های تشکیل شده در مرکز تخصصی با عنایت به این موضوع که اعضاء کارگروه ها، استاد ناظر مباحثات طلاب مرکز بوده اند و علاوه بر این در صورت نیاز به عنوان استاد یار و استاد راهنما درس مرتبط با کارگروه از ایشان بهره می برند.


حجت الاسلام افضل‌آبادی مدیریت مرکز تخصصی مذاهب اسلامی

در ادامه جلسه جناب حجه الاسلام و المسلمین دکتر فرمانیان با اشاره به این نکته که حوزه علمیه خراسان این ظرفیت را دارد دغدغه هایی که نسبت به کشورهای همسایه شرقی و آسیای میانه وجود دارد را پاسخگو باشد افزود: مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی ضمن اینکه فعالیتش در عرصه وحدت و تقریب است، این توانایی را دارد که در این زمینه پشتیبانی لازم را داشته باشد.

حجت الاسلام فرمانیان از اساتید مرکز تخصصی مذاهب اسلامی و مدیر مقطع سطح 4

سپس معاونت محترم آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، جناب حجه الاسلام و المسلمین علوی آزیز بیان داشتند: در کمتر مرکز تخصصی دیده می شود که با این قوت و برنامه ریزی فعالیت شود. اصل الاصول، همین مباحث کلامی و اعتقادی است که بحمدالله این مرکز به خوبی در این وادی فعالیت می کند.
تا می توانید به عمق بپردازید و مبادا به آفت کمی گرایی مبتلا شوید. با توجه به اینکه در خراسان این لغزشگاه وجود دارد که به سمت مباحث فرقه گرایی فعالیت صورت پذیرد، مباحث تقریب و وحدت را تقویت نمایید.
با موسسات دیگر که در حوزه کلام و اعتقادات فعالیت می کنند و نیز شخصیت هایی که مبرز در این علوم هستند ارتباط بگیرید و بر مباحث عقلی و فلسفی تاکید ویژه داشته باشید و حتما بحث آموزش زبان دیگر را در دستور کار خود قرار دهید.
قرارگاه کلام ما همین مرکز است
حجت الاسلام و المسلمین افزودند: قرارگاه کلام ما همین مرکز است؛ لذا برای برگزاری این رشته با حمایت علمی این مرکز، حمایت های لازم را خواهیم داشت. المپیاد علمی و رتبه بندی اساتید نیز بارهایی است که شما بر می دارید و ما خود را ملزم به حمایت از شما می دانیم.
در ادامه جناب حجه الاسلام و المسلمین علوی آزیز خطاب به حجه الاسلام و المسلمین صالحی گفت: دوره رتبه بندی اساتید پیگیری شود، زمینه را برای فعالیت مرکز تخصصی در این عرصه فراهم کنید و سرمایه گزاری اول شما تربیت استاد باشد.
ایشان در پایان فرمایشات خود تصریح نمود: این یکی از جلسات خیلی خوبی بود که من داشتم؛ غنای علمی در کنار شور جوانی در این مرکز دیده می شود. ما به کار علمی و روش مند شما اطمینان کامل داریم و بنده به عنوان رفیق شما، حمایتی که از دست ما بربیاید را خواهیم داشت. هر کدام از مواردی که گفتید، در صورتی که به غنای علمی مرکز شما لطمه وارد نکند، همکاران ما برای اجرائی شدن آن حمایت کامل می کنند.

 

تعداد بازدید :678
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است.