معاونت پژوهش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار می کند.

 

گفتگوی علمی

شرک پنداری توسل به دعای اولیاء در حال ممات

 

حجت الاسلام فیروزه چی

حجت الاسلام باهلی

 

استاد ناظر: حجت الاسلام و المسلمین توحیدی

 

پنج شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰

 

ساعت: ۱۰

 

لینک مجازی:

https://mazaheb.lms2.hozehkh.com/ws/nep90u4pcvr

 

سید رضا مهدوی:

به گزارش معاونت پژوهش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، دومین نشست از سلسله نشست های گفتگوی علمی با موضوع«شرک پنداری توسل به دعای اولیاء در حال ممات» در محل این مرکز با حضور استاد حجت الاسلام و المسلمین توحیدی و دانش پژوهان این مرکز برگزار گردید.

در این جلسه، حجت الاسلام فیروزه چی و حجت الاسلام باهلی، به ارائه دیدگاه های خود در قالب یک مناظره علمی بین شیعه و وهابیت پرداختند.

حجت الاسلام باهلی به عنوان نماینده شیعه در این مناظره علمی، در ابتدای بحث با طرح پرسشی از حجت الاسلام فیروزه چی که به ارائه مبانی وهابیت می پرداختند، درخواست نمودند که مبنای اصلی وهابیت در این مساله روشن شود زیرا طبق ادعای ایشان، علمای شیعه و سنی، سلفا و خلفا، در اصل جواز چنین مساله ای تردید ندارند و این وهابیت است که در این مساله تردید هایی ایجاد نموده است و ضروری است که مدعای خود را مشخص کند.

حجت الاسلام فیروزه چی، در پاسخ پرسش آقای باهلی،ابتدائا به این نکته تاکید کردند که در انتساب یک مساله به خداوند متعال باید دقت کرد و توجه داشت که مهم ترین شاخص و اموزه اسلام، توحید است.حال که این مساله اثبات شد، وظیفه ما این است که صرفا به خداوند مراجعه کنیم و در قرآن آیات فراوانی وجود دارد که همه چیز در دست خداست لذا ما در ارتباط با خداوند نیاز به هیچ واسطه ای نداریم. مدعای ما اولا، عدم جواز است ثانیا این مساله شرک است. وقتی خداوند از رگ گردن به ما نزدیک تر است، نیازی به غیر ندارم.

حجت الاسلام باهلی در ادامه با انتقاد نسبت به این موضوع که در اینجا دلیلی مطرح نشده است، آیات قرائت شده توسط طرف مقابل را در اثبات مدعا ناکافی دانستند.ایشان در ادامه با قرائت متونی از ابن تیمیه درصدد برآمدند تا این نکته را اثبات کنند که حتی در صورت عدم جواز توسل به اموات، علت این مساله، شرک بودن این عمل نیست بلکه ابن تیمیه صرفا به دلیل ذریعه شرک بودن، با این مساله مخالفت می نماید.

حجت الاسلام فیروزه چی آیات قرائت شده در بخش اول بیانات خود را در تضاد با مساله اصاله الاباحه ادعا شده توسط حجت الاسلام باهلی دانستند و تاکید کردند که در صورت اثبات این تضاد، جایی برای تمسک به اصاله الاباحه باقی نمی ماند و این طرف مقابل است که باید برای اثبات جواز توسل به غیر الله، دلیل اقامه نماید. ایشان صرف ذریعه بودن را عامل شرک بودن توسل دانستند و دعای غیر الله را به معنای عبادت غیر الله دانستند.

حجت الاسلام و المسلمین توحیدی در ابتدای مناظره با تشکر از برگزار کنندگان این جلسه و طرفین مناظره، نکات کلی در مورد شیوه برگزاری مناظرات بیان کردند. ایشان ضمن تاکید بر اهمیت قرائت صحیح آیات و روایات و اصطلاحات علمی، یکی از فنون مناظره را، استفاده از نقاط ضعف حریف دانستند که در صورت تاکید بر این نقاط، میتوان خصم را متوقف کرده و اساس اعتقاد او را به چالش کشید.ایشان در ادامه به بیان ادله وهابیت در مساله عدم جواز به اموات و نقد آن پرداختند.

___________________________

گزارش تصویری

___________________________

  

 

تعداد بازدید :769
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است.