نشست علمي : عاشورا از ديدگاه اهل سنت با حضور جناب ماموستا خاتمي از علماي شافعي مذهب، امام جمعه شهر اشنويه و مدير و مدرس حوزه علميه اهل سنت در مركز تخصصي مطالعات تطبيقي مذاهب اسلامی برگزار شد. در اين نشست جناب ماموستا خاتمي ضمن ابراز خوشحالي از حضور در جمع طلاب شيعه، سخنان خود را اينگونه آغاز كرد: اگر از من سوال شود ديدگاه شما (اهل سنت) درباره اهل بيت پيغمبر صل الله عليه و آله و سلم چيست؟ در جواب خواهم گفت: ديدگاه ما ديدگاه كتاب و سنت است. خداوند متعال در قرآن مي فرمايد: قل لا اسئلكم عليها اجرا الا موده في القربي و به نظر ما اگر قربي پيامبر جمعي باشند، مطمئنا امام حسين عليه السلام از آن جمع خواهد بود. اين آيه ربطي به شيعه و سني ندارد؛ بلكه خداوند اينگونه فرموده است. ايشان همچنين با اشاره به رواياتي ديگر در اين زمينه بيان داشتند: بعضي از صحبت ها را ما بعد از انقلاب نمي توانيم بگوييم چرا كه متهم به شيعه بودن مي شويم. قبل از انقلاب تمام علماي اكراد، بيشتر خطبه ها از روي كتاب “ديوان خطب منبريه” خوانده مي شد و اكثر مردم را به گريه در مي آوردند؛ ولي متاسفانه بعد از انقلاب اين سنت كمرنگ شده است. وي در بيان علت اين امر گفتند: بخاطر اينكه يك دست مرموزي در كار است براي اينكه علماي شافعی اين اعتقاد و باوري كه داشتند نسل جوان را از اين اعتقاد و باور دور كنند و اتهام تشيع به آنها مي زنند.

  ايشان در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص عملكرد بعضي از شبكه هاي ماهواره اي همچون “توحيد”   ابراز تاسف كردند و فرمودند: متاسفانه عملكرد ملازاده به عنوان عالم اهل سنت، و اللهياري كه بعنوان دلسوز   اهل شيعه صحبت مي كنند بسيار تاثير منفي گذاشته اند تا جايي كه معاذالله بعضي ها تا حدي جلو رفته اند   كه حركت ابي عبدالله را به جهت ايه « وَ لاَ تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَهِ » باطل مي دانند.

 مدرس حوزه علميه شوافع با ابراز تاسف از وضعيت موجود بيان داشتند دو ظلم بزرگ به اهل سنت مي شود؛    از طرفي تفكري به دنبال اين است كه امام حسين را از ما بگيرد.
 و از طرفي ديگر برخي يزيد را به ما اهل سنت نسبت مي دهند.
 وي با تاكيد براينكه امام حسين عليه السلام مربوط به همه فرق اسلامي است و مورد احترام اهل سنت است   و حتي مافوق مذاهب و آن اينكه امام حسين عليه السلام مربوط به تمام جامعه بشري است؛ و اما يزيد   جايگاهي در بين اهل سنت ندارد.

 

 

 

 

 در ادامه ايشان با خواندن چند خطبه از كتاب “ديوان خطب منبريه” كه در خصوص وقايع كربلا و روز عاشورا   است صحبت خود را به پايان رساندند و سپس در فضايي صميمي به پرسش هاي طلاب در اين زمينه پاسخ   دادند.

تعداد بازدید :544
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است.