حجت الاسلام و المسلمين دكتر زماني در بيان چالشهاي معاصر جهان اسلام و رسالت حوزه هاي علميه فرمودند: در حال حاضر با جمعيت مسلماني كه يك ميليارد و هشتصد و شصت ميليون در 57 كشور و با تعدد
مذاهب و فرق و مكاتب متعدد وجود دارد، تبعاً چالش هاي فراواني را در بر دارد، گفت: رسالت و وظيفه ما طلاب و روحانيان اينست كه بدانيم چالش ها و مشكلات مسلمين كجاست و چگونه ما ميتوانيم سهمي در حل و درمان آن داشته
باشيم.

وي در ادامه افزود: ما چالش هاي متعددي از جمله چالش هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، ديني، فلسفلي، عرفاني و … داريم؛ اما تبعاً آنچه كه بيشتر بر عهده ما حوزويان است، “چالش فرهنگ ديني” است.
معاون امور اجتماعي و سياسي مركز مديريت حوزه هاي علميه در تبيين چالش فرهنگ ديني گفت: آنچه كه امروز ميخواهم بيان كنم يك افق نوئي است و جا دارد كه شما بيشتر روي اين مسئله فكر و انديشه كنيد و آن اينست
كه كل امت اسلامي را اعم از شيعيان و اهل سنت، چه داخل و چه خارج از كشور را ميخواهيم بررسي كنيم. و به همه ي اينها كه نگاه ميكنيم، سه نوع قرائت از اسلام در بين تمام فرق و مذاهب و مكاتب وجود دارد كه
كاملا متفاوت و متضاد است.

وي سه جريان جهان اسلام را اينگونه معرفي كرد: 1? اسلام متحجر. 2? اسلام سكولار. 3? اسلام اصيل.

حجت الاسلام و المسلمين زماني در بخش ديگري، به بيان تجربيات خود از سفرهايي كه به كشورهاي اسلامي داشتند، پرداختند. وي با بيان اينكه اهل سنت به چند دسته تقسيم مي شوند:

اول: اهل سنت ولايي و محب اهل بيت عليهم السلام و انقلاب اسلامي

دوم: اهل سنت همراه با انقلاب

سوم: اهل سنت بي طرف

چهارم: اهل سنت منتقد

و در ادامه 10 شاخصه را براي شناخت اسلام متحجر بيان كرد:

1. سطحي نگري و نگاه ظاهربيني به معارف اسلامي. همانند وهابي ها(سعودي ها) كه بسيار به حفظ و چاپ قرآن اهميت مي دهند؛ اما متاسفانه ما نسبت به حفظ قرآن بسيار كوتاهي مي كنيم. دانشگاه الازهر مصر 14 برابر دانشگاه تهران
طلبه دارد و همه ي آنها حافظ كل قرآن هستند.
ايشان به طلاب حاضر در جلسه و مديريت مركز تخصصي مطالعات تطبيقي مذاهب اسلامي، حجت الاسلام و المسلمين افضل آبادي توصيه كردند كه حتما حفظ را به طور جدي در برنامه هاي مركز داشته باشند.
اما همين وهابي ها (عربستان سعودي) كه بسيار به قرآن اهميت مي دهند و قرآن را حفظ مي كنند و آيات جهاد را هم حفظ دارند، ميگويند كه جهاد با اسرائيل و آمريكا، هرگز.

2. ولايت مدار نبودن. ما آيت الله داريم كه 40 ساله يك دعا براي رهبري نكرده است.

3. تعطيل عقل در اختراع آداب خرافي و غيرعقلاني

4. مطلق نگري و شيفتگي احساسي نسبت به شخصيت هاي غيرمعصوم. در شيعه كمتر دچار اين شديم كه نسبت به غيرمعصوم مطلق نگري داشته باشيم؛ چرا كه شيعه قائل به انفتاح باب علم هست؛ اما اين مسئله سلفي گري و مطلق نگري
در ميان اهل سنت بسيار رواج پيدا كرده است.

5. ضعف علم ديني و جزيي نگري و تقطيع معارف ديني و عدم درك واقعي واژه هاي قرآن و حديث. در وهابيت خيلي شاهد اين ضعف هستيم.

بيش از يك ميليون و دويست هزار نفر بخاطر عدم علم ديني در سوريه و عراق كشته شدند. تا حال در طول تاريخ اسلام، اين ميزان از كشته را سابقه نداشتيم.

6. احتياط گري هاي شديد و افراطي. وهابي ها خيلي ميخواهند در تنزيه خدا احتياط كنند؛ مثلا چون علم غيب مخصوص خداست، پس هيچ كس ديگر ندارد.

ايشان در بيان توضيح اين قسم از شاخصه هاي تحجر فرمودند: در يكي از سلسله جلساتي كه در طول سه سال با بن باز داشتيم، او ميگفت كه چون شما قائل به توسل هستيد، مشرك هستيد. و در جواب او گفتم كه اين شرك نيست،
به دليل ايه ” و ابري الاكمه و الابرص باذن الله و احيي الموتي باذن الله”

7. خشونت گرايي. موارد زيادي كه از اعمال داعش و گروه هاي تكفيري ديده ايد.

8. مسئله تنفر و سوءظن نسبت به پيروان ديگر مذاهب و اديان. وهابي ها همه ي انسانهاي غير از خود را مشرك و كافر مي دانند. 40 عالم سني را در عراق سر بريدند.

9. عدم درك فقه اولويات. مثل داعش كه به جنگ با مسلمانها افتاده اند و وقتي كه به آنها گفتيم بريد اسرائيلي ها را بكشيد ما هم كنار شما هستيم، گفتند نه اول بايد عدو قريب را بكشيم و بعد به سراغ عدو بعيد بريم.

10. تجسم گرايي نسبت به خدا و صفات خبريه

 

پزوهش: 
تعداد بازدید :594
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است.