حجت الاسلام و السلمین جبرئیلی:حضرت رضا علیه السلام اولین استنادات اثباتی و سلبی در باب نقد شیخین و دفاع از حضرت علی علیه السلام را در میان اهل بیت علیهم السلام داشتند..

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش عالی ائمه اطهار علیهم السلام مشهد، حجت الاسلام و المسلمین جبرئیلی در سلسله نشستهای غدیر پژوهی این مرکز به تبیین ابعاد کلامی حدیث غدیر در گذر زمان پرداختند.

ایشان در ابتدای بیانات خود با اشاره به استنادات به حدیث غدیر در طول تاریخ شیعه، اولین استناد به این روایت را توسط امام رضا علیه السلام دانستند زیرا عصر ایشان، دوران تثبیت تشیع بوده و پیش از آن امکان بیان صریح چنین مطالبی وجود نداشته است.

از منظر این استاد حوزه و دانشگاه،  غدیر نه اولین و نه آخرین اقدام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  برای تثبیت جایگاه ولایت بوده است زیرا ایشان قبل از غدیر در ماجرای حدیث یوم الدار و حدیث منزلت و پس از غدیر نیز در ماجرای دوات و قلم جیش اسامه، تصریح به جانشینی امیرالمومنین علی علیه السلام داشته اند.

استاد جبرئیلی در ادامه جلسه به برخی از اصلی ترین ابعاد کلامی حدیث غدیر از قبیل، ارائه ملاک و میزان برای تشخیص امام، معرفی اهل بیت علیهم السلام به عنوان الگو، اثبات امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین، علی علیه السلام و نیز جامعیت اسلام اشاره کردند.

.

تعداد بازدید :158
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است.