اولین نشست از  سلسله نشست های دوره دانش افزایی غدیر پژوهی برگزار گردید. این دوره به همت معاونت پژوهش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، معاونت تبلیغ و قرارگاه کلام حوزه علمیه خراسان در سه روز برگزار می گردد‌. در اولین نشست از این دوره، حضرت آیت الله نجم الدین طبسی به بررسی مبانی معرفتی امامت در زیارت غدیریه پرداختند. معظم له، در ابتدای  این جلسه، به ارائه خطوط اصلی و ترسیم فضای کلی زیارت غدیریه پرداخته و این زیارت را یکی از بزرگترین و پر اهمیت ترین میراث شیعه دانستند.

ایشان این زیارت را جامع تولی و تبری معرفی کرده و عنوان نمودند، همان طور که زیارت جامعه کبیره، در زمینه تولّی، بسیار ممتاز و چشمگیر است، زیارت غدیریه نیز علاوه بر جهات تولّی، از نظر تبرّی نیز، به مسائل بسیار مهمی پرداخته است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که ارزش و اهمیت زیارت غدیریه نه تنها بین عوام شیعه بلکه حتی نزد خواص شیعه مغفول مانده است، از طلاب درخواست نمودند که با انجام پژوهش های علمی و حتی نوشتن مقالات و پایان نامه، در معرفی این زیارت نامه سعی بلیغ داشته باشند.

این مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، با بررسی سندی این زیارت نامه، آن را بسیار معتبر دانسته و در بررسی محتوایی آن، ضمن اشاره به جهات سیاسی اجتماعی و فضای صدور این زیارت، آن را یک بیانیه شدید اللحن بر علیه حاکمیت عباسی و اموی دانستند.  ایشان در ادامه با بررسی برخی از فراز های این زیارت نامه،با تاکید بر اهمیت زیارت امیرالمومنین در روز غدیر فرمودند:امیدواریم همان طور که برنامه پیاده روی اربعین،به یک برنامه جمعی برای شیعیان تبدیل شد،روزی پیاده روی برای زیارت امیرالمومنین نیز یکی از شعائر شیعیان گردد.

تعداد بازدید :536
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است.