به گزارش معاونت پژوهش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد،جدیدترین نشست پژوهشی این مرکز با عنوان «روش شناسی علامه امینی در کتاب الغدیر»برگزار گردید. این نشست در ادامه سلسله نشست های تخصصی این مرکز با حضور حضرت آیت الله نجم الدین طبسی تشکیل شد.


ایشان در مقدمه ای تذکر دادند که در این ایام که به عید سعید غدیر نزدیک می شویم،لازم است به بزرگداشت این روز بپردازیم . ایشان با برشمردن خدمات گذشتگان در بزرگداشت این ایام متذکر شدند که لازم است مانند گذشتگان به تکریم این ایام بپردازیم و نباید تلاش های حکومت اسلامی،مقام معظم رهبری و مراجع،سبب فراموشی وظیفه فردی ما در این مساله حساس گردد.معظم له پرداختن به خطبه غدیر را یک ضرورت دانستند و ضمن اشکال به کسانی که سند این خطبه را تضعیف می کنند فرمودند که علمای بزرگ ما طرق مختلفی برای تصحیح و توثیق یک روایت داشته اند و صرف سند نباید عامل خدشه در یک روایت باشد.


در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت زیارت غدیریه که توسط امام هادی علیه السلام  در زمان حکومت بنی العباس  صادر گردید آن را به مثابه یک بیانیه علیه حکومت خواندند که حضرت در این بیانیه،حکومت را رسوا کرده و ریشه ظلم به خاندان رسول خدا را به جریانات پس از غدیر و شهادت رسول خدا باز می گردانند. آیت الله طبسی ضمن تاکید بر این نکته که اصل ماجرای غدیر توسط بزرگترین رجالیون و حدیث نشاسان اهل سنت قطعی قلمداد شده است،اشکالات برخی از افراد به آن را ناشی از بغض و کینه این گروه نسبت به امیرالمومنین دانسته و زحمات علامه امینی را در راستای محکم تر کردن جایگاه این حدیث دانستند.


بزرگان اهل سنت تا پیش از علامه امینی،معتقد بودند که این حدیث از 30 صحابی نقل شده است اما علامه امینی با تلاش های فراوانی که انجام دادند،نشان دادند که حداقل 110 صحابی این حدیث را از رسول خدا نقل نموده اند. ایشان با برشمردن طبقات مختلفی که علامه امینی به نقل حدیث غدیر از طریق آنان می پردازند،تالیف این کتاب را نتیجه هدایت ها و عنایت های ویژه امیرالمومنین نسبت به ایشان دانستند.
معظم له عید غدیر را ستون عقاید شیعه دانسته  و تاکید کردند که ما وظیفه داریم به بهترین شکل از غدیر دفاع بلکه مانند علامه امینی به مخالفین غدیر حمله کنیم.ایشان با ذکر خاطره ای از ایام جوانی خود فرمودند که در آن ایام وقتی یک جلد از الغدیر منتشر میشد،مردم مانند صف نانوایی در کتاب فروشی ها صف می ایستادند تا بتوانند  سریع تر به آن مجلد دسترسی پیدا کرده و آن را مطالعه کنند و این مساله ناشی از تلاش های مخلصانه ایشان بود که گاهی شانزده ساعت به مطالعه و بررسی کتب مختلف اهل سنت می پرداختند.

ایشان افزون بر توفیقات الهی،تلاش علمی و تسلط شگفت آور علامه امینی به کتب و مبانی اهل سنت را عامل اساسی در موفقیت این کتاب دانسته و استفاده از حدود ده هزار منبع مستقل را نشان دهنده اتقان قوت علمی این کتاب دانستند

تعداد بازدید :520
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است.